دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 29 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۱:۵۵:۵۷

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:
نزدیک‌تر شدن برداشت گازایران ازمیدان مشترک پارس‌جنوبی به قطر

باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: سال آینده میزان برداشت گاز کشور از مخزن مشترک پارس‌جنوبی به برداشت کشور رقیب قطر نزدیک می‌شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، علی اکبر شعبان پور؛ مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری که به مناسبت راه‌اندازی فاز 12 پارس‌جنوبی برگزار شد، گفت: با افزایش تولید گاز در پارس‌جنوبی به 17 میلیارد فوت مکعب در سال آینده، فاصله ایران و قطر در تولید گاز کاهش می‌یابد و به 5 میلیارد فوت مکعب می‌رسد. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: با افتتاح فازهای اولویت‌دار و فاز 19 پارس‌جنوبی در سال آینده، به تولید 17 میلیارد فوت مکعب خواهیم رسید و به تولید قطر که 22 میلیارد فوت مکعب است نزدیک می‌شویم.

نقش مهم فاز 12 در تامین گاز کشور

شعبان پور با اشاره به افتتاح رسمی فاز 12 پارس‌جنوبی در روزهای آینده، گفت: این فاز در حالی با بهترین شرایط و تجهیزات در آستانه بهره‌برداری رسمی قرار گرفته که نقش مهمی در تامین گاز کشور به ویژه در آذر ماه داشته است. وی افزود: این فاز معادل 3 فاز استاندار است که روزانه 3 میلیارد فوت مکعب، معادل 84 میلیون مترمکعب گاز از دریا دریافت و پس از فرآورش به 81 میلیون مترمکعب گاز تبدیل می‌شود که مجدد این میزان پس از جداسازی (گاز شیرین، میعانات گازی و گوگرد) به 75 میلیون مترمکعب گاز شیرین می‌رسد. شعبان پور یادآور شد: گاز ترش نیز از طریق 3 خط لوله 32 اینچ به فاصله 150 کیلومتر از بستر دریا از میدان به بخش خشکی انتقال می‌یابد. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس توضیح داد: نخستین سکو فاز 12 پارس‌جنوبی بهمن ماه سال 92 به تولید رسید و نخستین ردیف شیرین‌سازی این فاز نیز اسفند ماه سال 92 راه‌اندازی و گاز وارد شبکه سراسری شد.

سرمایه‌گذاری 7.3 میلیارد دلاری در فاز 12

وی با تاکید بر اینکه فاز۱۲ با تلاش و همت نیروهای متخصص داخلی و با سرمایه‌گذاری 7.3 میلیارد دلاری توسعه یافته است، گفت: راه‌اندازی ٦ ردیف گازی پالایشگاه فاز ١٢ پارس‌جنوبی در طول یک سال، معجزه است. شعبان پور اعلام کرد: فاز 12 براساس برآوردهای انجام شده معادل سه فاز استاندارد تلقی می‌شود و با تولید ۲۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز از هر فاز آن، حدود ۸ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال به دست می‌آید که ارزش آن با احتساب هر مترمکعب ۲۵ سنت، برابر با ۲ میلیارد دلار در سال است. وی افزود: بنابراین با راه‌اندازی کامل فاز ۱۲ پارس‌جنوبی، حدود ۶ میلیارد دلار درآمد تنها از تولید گاز این فاز طی یک سال عاید کشور می‌شود.

استفاده 70 درصدی از توان داخل

شعبان پور توضیح داد: براساس قرارداد، پیمانکار پروژه فاز ۱۲ پارس‌جنوبی باید ٥١ درصد از توان داخلی استفاده می‌کرد، در حالی که هم‌اکنون این رقم حدود 70 درصد است و این موضوع حکایت می‌کند که پارس‌جنوبی افزون بر تمام منافعی که برای کشور دارد به کارگاه بزرگی برای توانمندسازی نیروها و پیمانکاران داخلی تبدیل شده است. وی افزایش سهم مشارکت داخلی در اجرای پروژه‌ها و ساخت صدها قلم کالا و تجهیزات فازهای جدید توسط صنایع داخلی، افزایش ساخت داخل و تولید حدود ۶۵ الی ۷۰ درصد کالا و تجهیزات موردنیاز طرح‌ها توسط سازندگان داخلی از جمله دستاوردهای توسعه فازهای پارس‌جنوبی عنوان کرد. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس یادآور شد: قرارداد طرح‌ توسعه‌ فاز ۱۲پارس‌جنوبی به‌‌ روش بیع‌متقابل بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت‌ پتروپارس‌ در سال ۱۳۸۴به امضا رسید و عملیات اجرایی بخش‌های اصلی پالایشگاه این فاز تابستان سال ۱۳۸۶ آغاز و مقرر شد در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ به نخستین بهره‌برداری برسد.

انجام بیش از ۱۴۰میلیون نفر- ساعت کار در فاز ۱۲

وی با اعلام اینکه برای طرح توسعه فاز ۱۲ پارس‌جنوبی در مجموع بیش از ۱۴۰ میلیون نفر ساعت کار انجام شده است، گفت: تنها راه‌اندازی سکوی  Dاقماری این فاز تکمیل نشده است که به دلیل موقعیت مخزن باید بررسی‌هایی صورت گیرد، پس از تشخیص موقعیت و شرایط مناسب، راه‌اندازی این سکو نیز انجام خواهد شد. شعبان پور با بیان اینکه 4 واحد گوگردسازی این فاز تکمیل شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون 2 واحد از واحدهای گوگردسازی در حال فعالیت هستند زیرا بیش از این فعلا نیاز نیست.

پشتیبانی مدیریت کلان عامل ثبت رکورد راه‌اندازی سکوها در کمتر از 5 ماه

مدیرعامل شرکت نفت و گاز در مورد ادعای مطرح شده که فاز 12 پارس‌جنوبی با 94 درصد پیشرفت به دولت یازدهم واگذار شده است، گفت: عدد 94 صحیح نیست، اما آنچه در زبان مشترک فنی و تخصصی مطرح است، نباید با درصدها مقایسه کرد چرا که فنس‌کشی، جاده‌سازی، ساختمان‌سازی، محوطه‌سازی و سایر موارد ساده که با نیروی انسانی و تجهیزات انجام می‌شود به هیچ عنوان قابل مقایسه با مراحل پیشرفته و پیچیده پایانی پروژه که نیاز به مدیریت، تخصص دارد، نیست، افزون براین همین مراحل ابتدایی پروژه که نیاز به تخصص کمتری داشته در مدت زمان بسیار طولانی با تزریق پول زیاد انجام شده است. وی مراحل پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی را یک مرحله تخصصی و مدیریتی خواند و افزود: شرکت پترو پارس پیمانکاری است که در دوره قبلی و این دوره مسئول فاز 12 پارس‌جنوبی است.

بنابراین پیمانکار تعویض نشده است آنچه که تغییرات را در این مدیریت ایجاد کرده و مدت زمان نصب و راه‌اندازی سکوها را در مدت زمان کمتر از 5 ماه رسانده و رکورد بی‌نظیری را در این حوزه ثبت کرده است نحوه پشتیبانی مدیریت کلان از پیمانکاراست و آن در حالی است که در دوره قبل، سکوی 12A در سال 91 در دریا نصب و در بهمن ماه سال 92 بعد از گذشت مدت زمان طولانی گاز تولید می‌کند. شعبان پور تصریح کرد: سکوی B وفاز 12 پارس‌جنوبی در تیرماه 93 نصب و در آذرماه 93 گاز تولید می‌کند و بدین‌ترتیب رکورد شرکت‌های بزرگی مانند توتال و استات اویل شکسته می‌شود که این حاصل مدیریت جدید است که نسبت به مدیریت قبلی با محدودیت مالی شدیدتری مواجه بوده است.



  کد خبر : 550
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :